Kurs i Trygghetssirkelen/ Circle of security

September 2018 skal 2 ansatte ta et COS kurs

Ciecle of security er en tilknytningsmodell som lærer deg å se barnet innenfra og å kunne forstå barnets signaler bedre. Denne modellen beskriver i hovedsak to typer tilknytningsbehov når barnet skal løsrive seg og prøve noe nytt.

1. Barnet  trenger en omsorgsperson som kan støtte barnets utforskning og fungere som en trygg base  Passe på meg, være god mot meg, hjelpe meg , vise glede når vi er sammen )

2. Barnet trenger også at omsorgspersonen er der når det søker nærhet og at voksenpersonen fungerer som en trygg havn  beskytte meg, trøste meg, vis godhet for meg, organisere følelsene mine)

COS er fremstilt som en sirkel der barnet beveger seg bort fra den trygge basen som en omsorgsperson bør være , for å utforske og tilbake til den trygge havnen den voksne skal være når barnet føler seg truet eller trenger trøst