1.0 INFORMASJON
1.1 OPPSTART
Mål:
* barna og de voksne skal bli kjent med hverandre
* lære navnene på de voksne og på barna
* bli kjent med miljøet i barnehagen ute - inne
* bli kjent med rutiner
Innhold:
* vi voksne møter barn og foreldre i garderoben og er i garderoben når barna blir levert.
* legge tilrette materiell
* de barna som er kjent i barnehagen hjelper de nye barna til å bli kjent med rutinene
* navnesanger /sangleker / bøker
* dele i smågrupper
* barn har med leker hjemmefra, 2 stk.
* barna tar med bilder av familien
De første dagene
i barnehagen kan være en meget spennende opplevelse for barna. Det er mange nye
barn og voksne, så det vil være fint om mamma eller pappa er med de første
dagene.
Ved oppstart må barna ha med seg:
KLESSKIFTE, KLÆR FOR UTEAKTIVITETER
1.2 KOSTHOLD
Barnehagen er og skal være en profesjonell institusjon som skal følge med utviklingen i samfunnet. Forskning viser at barn i dagens samfunn har for høyt inntak av søtt. For høyt inntak er ikke bra for hjernen vår, tennene våre og ikke bra for
kroppen vår. I samarbeid med tannhelsetjenesten har vi satt fokus på hva vi
legger til rette for og putter i barnas munn. Barnehagen har pussing av tenner
etter frokost og fjernet alt søtt pålegg fra frokost og lunsjbordet.
Når det gjelder
bursdag og fester i barnehagen må vi i samarbeid med foreldrene finne ut hvilke
løsninger barnehagen skal velge.
Vi ønsker at barn ikke har med medbrakt mat og drikke i barnehagen siden barna får frokost, lunsj, frukt og skorper i barnehagetiden.
1.3 REDUSERTE PLASSER.
Når dere får avtale om en redusert plass, kan vi ikke gi det samme tilbudet som til et barn med hel plass. REDUSERT PLASS = REDUSERT TILBUD.
Dette dreier seg om aktiviteter vi holder på med, enkelte feiringer, turer og lignende som skjer spontant.
1.4 KLÆR
Været her på Herøy er meget ustadig, så det kan være vanskelig å beregne hva barna trenger av klær hver dag. Barnehagen har et utvalg av klær, som kan lånes i
krisesituasjoner. Ved utlån må foreldrene ta klærne med hjem til vask.
Når det gjelder merking av klær, må alle klær merkes.
Hjelp oss å holde orden på barnas plasser i garderoben. Ta hjem overflødig tøy eller ting barna har laget.
Hyllen tømmes og regnklær/ ytterklær tas med hjem på fredagene.
1.5 LEKER
Barna kan ha egne leker med i barnehagen på lekedagen. Erfaring har vist at barnas
selvfølelse styrkes når de får ta med noe som hører heimen til, med i barnehagen.
Våpen og meget små leker kan ikke tas med til barnehagen.
Barna må derfor bli gjort oppmerksom om på forhånd at leker kan bli borte eller bli ødelagt. Barnehagen erstatter ikke ødelagte eller leker som forsvinner.
1.6 SYKDOM
Hvis barnet føler seg slapp eller har feber, kan det av hensyn til barnet og barnegruppen ikke være i barnehagen. Barn som ikke er helt restituert etter sykdom kan få være inne frem til ca. kl. 13.30. NB. Forbehold om bemanning.
MEN
foreldrene må kontakte barnehagen dagen før, for godkjenning.
Planlagte uteaktiviteter for hele barnegruppen kan ikke gjennomføres hvis et barn skal være inne.
Se også vedtekter om sykdom.
1.7 UKEPLAN
Hver dag har vi en kort felles samling der vi velger ordensleder og der ordensleder har forskjellige oppgaver han/hun skal gjøre. Dette gjør vi for å sette et barn i
fokus og gi barnet kommunikasjonsansvar, i tillegg samler vi barna for å gi dem
forskjellig informasjon.
Vi har klubb fordi barna liker å bli tatt ut av barnegruppen og få litt ekstra
oppmerksomhet. Da arbeider vi ofte med forskjellige aktiviteter tilpasset den
aldersgruppen. Mer informasjon i årsplanen og månedsplan.
Hver uke har vi en dag i hallen og en turdag
FELLESAKTIVITETER I BARNEHAGEN
* feirer fødselsdagen til alle barna i barnehagen
* luciafeiring * høstfest * juleverksted
* nissefest * juleavslutning * solfest
* karneval * akedag * vårfest * avslutningsfest
I
tillegg prioriterer vi utflukter nærmiljøet.
1.8 LÆRING .
Læring gjennom hverdagsaktiviteter og sosialt samspill.
Barnehagens hverdag bør være preget av gode følelsesmessige opplevelser. Glede og humor må være viktige kjennetegn ved barns tilværelse i barnehagen. Skal barnehageloven og FN barnekonvensjon etterleves i praksis, kreves det at den pedagogiske praksisen åpner for en medvirkende læringsprosess for alle barn i
barnehagen. Vi voksne er forbilder for barna. Gjennom uformell læring viser vi barna gjennom vår adferd hvordan det sosiale samspillet mellom mennesker fungerer.
I arbeidet med sosial forståelse og sosiale ferdigheter skal barnehagen målrettet bidra til at barnet utvikler evner og ferdigheter til å
- ta og å opprettholde kontakt med andre
- se en sak fra flere synsvinkler
- utvikle selvstendighet, kreativitet og fleksibilitet i gruppesammenheng
- samarbeide , ta hensyn til og vise omsorg for andre
- utvikle godt muntlig språk
- kommunisere godt i ulike situasjoner
- utvikle positivt selvbilde og positiv holdning til seg selv (egen læringsevne)
Barn må få hjelp til å oppfatte hvilke rammer som er akseptable i samvær med andre.
Barnehager bør ha få og enkle regler barna kan forholde seg til. Barn føler seg trygge når de vet hva de har lov til / ikke lov til i barnegruppen.
1.9 LEKEN
”Leken skal ha en framtredende plass i barns liv i
barnehagen. Leken har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen”
(Rammeplan 2006: 25). I våres samfunn
blir barndommen sett på som en viktig periode, og lek skal prege denne tiden.
Derfor har barnehagene lagt sin store vekt på både selvstyrt lek og pedagogisk
styrt lek, hvor utvikling og læring skjer gjennom leken. ”En av de
viktigste faktorene vedrørende læring gjennom lek er de voksnes holdning,
særlig deres holdning til barn, lek og læring, og ikke minst til forholdet lek
– læring” (Lillemyr 2004: 55).
De voksne må legge til rette for en hverdag med mye lek og
gode lekopplevelser. ”Læring foregår i det daglige samspillet med andre
mennesker og med miljøet, og er nært sammenvevd med lek, oppdragelse og
omsorg.” (Rammeplan 2006: 26)
Lek kan være lystbetont fra barnet selv, eller pedagogisk
styrt. Begge lekformene er viktig på hver sin måte. Den pedagogisk styrte leken
legger opp til planlagt læring gjennom lek. I barnets selvstyrte lek har barnet
egen motivasjon for leken. ”… det er liten tvil om at den leken som
appellerer mest til barna, er den selvinitierte, det vil si lek som er relativt
fri, i motsetning til den leken som er styrt av læreren eller de
voksne”(Lillemyr 2004: 35).
I rammeplan 2006 står det: ”Barnehagen skal legge fysisk og
organisatorisk til rette for variert lek. Barnehagens innhold bør inspirere til
fantasi, skaperglede og livsutfoldelse” (s. 26)
Det betyr at førskolelæreren har som ansvar å sørge for at
avdelingens og barnehagens fysiske miljø og organisering innbyr til variert lek
og ulike lekmuligheter for barna. (Se også årsplan)
Vi har prioritert leken i barnehagen. Leken har egenverdi og er en viktig side ved
barnekulturen. Leken er et allment menneskelig fenomen der barn har høy
kompetanse og engasjement. Den er en grunnleggende livs og læringsform som barn
kan uttrykke se gjennom.
Vi voksne er med i leken når:
* det oppstår konflikter,
* sangleker,
* når barna ikke har noen å leke med,
* når barna ønsker voksenkontakt,
* forskjellige spill, leire o.s.v
* rollelek (butikklek, pasient, politi og røver o.s.v)
1.9.1 ANNET
Barnehagene har 5 planleggingsdager i året, de er lagt til påske og juleferiene. Barnehagen er helårsåpen.
Hvis innetemperaturen blir meget lav p.g.a. strømstans/vann, stenger barnehagen. Personalet i barnehagen vil imidlertid møte opp, slik at eventuelle krisesituasjoner kan avhjelpes.
Hvis dere lurer på noe så bare ring eller stikk innom for en prat.